Egy külföldi utazás során végre elengedhetjük magunkat, és kipihenhetjük a fárasztó hétköznapokat. Érthető, ha egy ilyen helyzetben nem szívesen gondolunk arra, hogy bármi rossz történhet velünk, azonban vannak, akik pont erre játszanak, és különböző átverésekkel, turistacsapdákkal kopasztják meg az utazókat. Nézzük a leggyakoribb eseteket, és vegyük sorra, hogyan kerülhetjük el ezeket!

Az alapok: pénzváltást és taxit csak okosan!
Akárhova is utazunk, legkönnyebben pénzváltáskor és taxis utazáskor járhatunk pórul. A pénzváltásról érdemes indulás előtt, még itthon gondoskodni, egy megbízható, bevált helyen – ha külföldön, kapkodva próbáljuk megkeresni a legközelebbi pénzváltót, könnyen csalódás lehet a vége. Ugyanígy érdemes vigyázni az ATM-es készpénzfelvétellel: ha egy külföldi automatából szeretnénk helyi valutához jutni, először mindig ellenőrizzük, hogy milyen tranzakciós díjakat számít fel az adott pénzintézet. Ha a bankunk vagy annak leányvállalata rendelkezik külföldi fiókokkal, értelemszerűen érdemes ott lebonyolítani az ügyletet. Ha taxival utaznánk, soha ne szálljunk be egy ismeretlen, reptéren vagy pályaudvaron várakozó autóba, hiszen könnyedén taxis hiénák áldozataivá válhatunk. Válasszunk inkább egy ellenőrzött, megbízható szolgáltatót: a legjobb, ha applikáción keresztül rendelünk autót, és a fizetést is ezen keresztül intézzük.
Kéretlen ajándékok: legyünk résen!
Bár nem kell minden helyzetről a lehető legrosszabbat feltételezni, tény, hogy turistaként számos átverésben lehet részünk, amelyek elsősorban az utazók könnyelműségét és jóindulatát használják ki. Főleg európai nagyvárosokban gyakori, hogy valaki átnyújt egy apró figyelmességet, lufit, virágot, kulcstartót, rosszabb esetben pedig akár fel is köt a kezünkre egy karkötőt, biztosítva minket, hogy ingyen van, és szerencsét hoz. Ha elfogadjuk, villámgyorsan megváltozhat a kedvesnek tűnő „jóakaró” modora, és gyakran erőszakosan követelheti magának az „ajándék” árát. Ne feledjük: forgalmasabb turistacélpontokon ne fogadjunk el ingyenesnek tűnő ajándékot: legyünk határozottak, ne hezitáljunk, egyszerűen csak haladjunk tovább, és mondjunk nemet – még jobb, ha ezt az adott ország nyelvén tesszük.
A vendéglátó egységek klasszikus turistacsapdák lehetnek
Sajnos világszerte elterjedtek a turisták megtévesztésére szakosodott vendéglátó egységek, éttermek, bárok, kocsmák. Ezeken a helyeken többféle módon is megkopaszthatnak minket: gyakran előfordul, hogy étvágygerjesztő gyanánt egy kosár kenyeret, ropogtatnivalót vagy más apróságot tesznek az asztalunkra, amely ingyenesnek tűnik, azonban fizetéskor könnyedén szembesülhetünk azzal, hogy valójában nevetségesen magas árat számoltak fel érte. Szintén előfordul, hogy a számla rendezésekor nem adnak tételes nyugtát vagy számlát, így, ha nem tudjuk, hogy pontosan mennyibe került a fogyasztásunk, gyakran észre sem vesszük, hogy alaposan ráfizettünk. Főleg egyedül utazókra, és jellemzően férfiakra vadásznak azok a csalók, akik magukat turistának kiadva javasolják, hogy ismerkedjenek meg, és igyanak meg egy-két italt valahol – ilyenkor a hellyel összejátszva csillagászati összegekkel verhetik át a könnyelmű utazót. Hogy elkerüljük a hasonló eseteket, mindig ellenőrizzük az adott hely értékeléseit, mielőtt betérnék vacsorázni, vagy akár csak egy kávéra – szerencsére ma már számos online felületen lehetőségünk van erre.
Vigyázzunk a zsebtolvajokkal!
Tolvajok sajnos bárhol előfordulhatnak, azonban gyakran nem is vesszük észre, hogy önként sétálunk a csapdájukba. Mindig legyen gyanús, ha külföldön különböző módszerekkel elterelik a figyelmünket, vagy túlságosan barátságosak velünk – elképzelhető, hogy közben éppen megszabadítanak minket az értékeinktől. Van, hogy ezeket nem tudjuk elkerülni, azonban sokat segít, ha minden helyzetben határozottak maradunk, a túl nyájas közeledést pedig udvariasan elutasítjuk, főleg, ha az újdonsült segítőnk egy ATM vagy jegyautomata környékén csapódik mellénk. Szintén előfordulhat, hogy valamilyen kellemetlenséggel próbálják elterelni a figyelmünket, például leöntenek kávéval, majd azonnal segítenek felitatni a foltot – amíg mi a felfordulással vagyunk elfoglalva, egy háttérből figyelő társ közben könnyedén elemelheti az értékeinket. Természetesen nem kell azt feltételeznünk, hogy minden segítő szándékú idegen csak az átverésre játszik, azonban érdemes résen lenni, és hallgatni a fejünkben lévő vészcsengőre. Ha külföldre utazunk, a magunkkal vitt készpénzt érdemes elosztani: egy embernél egyszerre csak a legszükségesebb összeg legyen, és rejtsünk valamennyit a piperéink közé, a szobaszéfbe, vagy éppen a szálláson hagyott könyvünkbe is. Az okmányainkat utazás előtt mindig fotózzuk le, és persze ne induljunk el utasbiztosítás nélkül: biztosításkötés előtt érdemes több ajánlatot is összehasonlítani, és ellenőrizni, hogy az egyes ajánlatok milyen feltételekkel térítenek például lopás vagy rablás esetén. Ne feledjük, hogy a biztosítók ilyen esetben jellemzően rendőrségi jegyzőkönyvhöz kötik a károk megtérítését, ezért ha bajba kerülünk, feltétlenül ellenőrizzük a biztosítási szerződésben, hogy milyen kötelezettségeket vállaltunk. Ugyanilyen fontos, hogy a kár bekövetkezését követően haladéktalanul jelentsük be azt a biztosítónak, hogy minél hamarabb megkezdődhessen a kárrendezési folyamat – így ha meg is történik a baj, legalább az anyagi károkon enyhíthetünk!
Hasznosnak tartja ezt a cikket?
|
Szerző: Netrisk.hu |